MANIFESTACIONS DE L'ASSETJAMENT ESCOLAR:
- Conducta agressiva intencional
Finalitat clara de fer mal al company i en última instància sotmetre-li.
- Conducta intimidatòria habitual i persistent
No és una cosa ocasional sinó mantingut en el temps i amb una tendència a l'escalada de la mateixa.
- Desequilibri de forces entre els participants
Relació caracteritzada per la submissió i el poder, on la víctima es troba indefensa, sense recursos per fer front a l'agressor.
- Una llei del silenci
La víctima és intimidada perquè no denunciï la situació el que fa que aquesta es pugui perpetuar durant molt de temps.
LA IMPORTÀNCIA D'UNA INTERVENCIÓ:
- Pel que fa al maltractador: el maltractador aprèn que amb la violència aconsegueix sotmetre als altres, aconseguint tots els seus objectius a costa dels altres, de manera que tendirà a perpetuar la seva conducta.
- Pel que fa a la víctima: els problemes d'autoestima ansietat, tristesa i fòbia a anar a l'escola són algunes de les símptomes que provoca l'assetjament escolar.
- Per als espectadors: el més habitual és que la resta de companys, davant situacions d'aquest tipus no actuï. En els primers moments per por de ser també víctima. Però a la llarga, el més terrible de tot això, és la normalització que es produeix de la violència. D'aquesta manera, no s'actua perquè s'ha produït un efecte de tolerància i normalització de la violència en l'àmbit escolar.
ESTRATÈGIES D'INTERVENCIÓ:
Diversos estudis han demostrat la importància del canvi del clima social a l'aula i en les relacions interpersonals de cara a la prevenció de conductes violentes dins i fora del centre educatiu (Trianes i Fernández-Figares, 2001); apostant per la inclusió de mòduls específics de prevenció de l'assetjament escolar dins del currículum del nen, on les figures implicades són totes aquelles que tenen a veure amb els alumnes, ja sigui de manera directa o indirecta (és a dir: pares, psicopedagogs, psicòlegs, professors de qualsevol assignatures, etc).
Així, Monges Casares, com a part de les activitats a desenvolupar a l'aula proposa:
- Expressió corporal: dramatitzacions.
- Activitats musicals: cançons, cobles, posar la lletra a una música, fer un rap.
- Activitats manuals: còmics, dibuixos, vinyetes, murals.
- Activitats de llapis i paper: sopes de lletres, fugues de vocals, mots encreuats.
- Activitats amb mitjans audiovisuals: vídeo-fòrum, anuncis, eslògans i espots publicitaris.
- Altres activitats: llibrefòrum, poesies, redaccions, historietes, rimes, rebles.
Assenyalant que això possibilitarà que els xavals es facin competents en la seva autoprotecció i seguretat personal. Que aprenguin a prevenir, evitar o actuar en les circumstàncies en les que no siguin respectats els seus drets pels seus companys.
Per la nostra part, establim que si bé la finalitat última de la prevenció de l'assetjament escolar, és aconseguir dotar els nens i adolescents de recursos personals i socials, apostem no només per una intervenció caracteritzada per una dimensió psicoeducativa, sinó a més (ludint a la formulació típica: físic, psíquic i social) per una dimensió d'oci i temps lliure i una altra d'autodefensa. Pensem que totes aquestes àrees són essencials a l'hora de dotar d'aquests recursos, als nens i adolescents perquè siguin capaços de defensar els seus propis drets.
BIBLIOGRAFÍA:
- Estrategias para prevenir el bullying en las aulas. Teruel Romero, J. Ed: pirámide (colección ojos solares). 2007
- Estrategias de prevención del acoso escolar. Monjas Casares, M.J. II congreso virtual de educación en valores.
- Crecer sin miedo. estrategias positivas para prevenir el acoso escolar o bullying. Davis, S. Norma.
- Guerra en las aulas: como tratar a los chicos violentos y los que sufren sus abusos. Rodríguez, N. Temas de hoy. 2004.
herramientas contra el acoso escolar: un enfoque integral. Sucling, A. Morata, s.l., 2006
- Del acoso escolar a la cooperación en las aulas. Aguado, M. Pearson educación, 2006
- Acoso escolar: desarrollo y prevención y herramientas de trabajo. Blanchard Gimenez, M. Narcea, 2007
- Bullying: el acoso escolar. Voors, W. Oniro, 2005
- Acoso escolar: desde el mal llamado bullying hasta el acoso al profesorado (especial análisis de la reparación del daño). Rodriguez Lopez, P. Atelier libros, s.a., 2006
- Stop bullying: las mejores estrategias para prevenir y frenar el acoso escolar. Rodríguez, N. Rba libros, 2006
- Bullying, acoso escolar. Guía para entender y prevenir el fenómeno de la violencia en las aulas. Serrate, R. Ediciones del laberinto, 2007
- En clase me pegan: una guía sobre el acoso imprescindible para padres y educadores. Avellanosa Caro, I. Edaf, 2008