L'àrea psicològica per als nens de 6 a 9 anys, ensenya a identificar el problema de l'assetjament. Tracta l'ús del llenguatge de manera assertiva. Treballa tècniques per millorar l'habilitat social i treballa el concepte d'auto-imatge, per a superar qualsevol percepció errònia d'un defecte físic o sensació d'inferioritat. Aquest bloc està dividit en 4 sessions:
Definició i identificació de la conducta d'assetjament.
Informar de l'assetjament. Protocol d'actuació.
L'observador què fer quan veus a algú a qui estan assetjant?
Autodefinició i autoestima
A continuació es mostren les programes per a cada franja d'edat:
NENS DE 6 - 9 AÑOS
Sessió Definició i identificació de la conducta d'assetjament.
OBJECTIU:
Que els alumnes identifiquen què és l'assetjament escolar, i les múltiples formes en què aquest es pot presentar:
- Assetjament físic.
- Assetjament psicològic.
- Extorsió.
- Assetjament visual.
- Exclusió.
Així com que assenyalin com se sent un quan és assetjat.
ACTIVITATS:
- Introducció molt breu sobre el que és l'assetjament i per què em fa sentir malament.
- Lectura i comentari d'històries: dividir la classe en grups petits i respondre a les següents preguntes:
- Li estaven assetjant el noi/a?
- De quina manera li assetjaven?
- Com es sentia el assetjat?
- Com creieu que se sentia l'assetjador?
- Tempesta d'idees sobre el que és assetjament, així com les diferents formes en què es pot donar aquest, i recapitulació de com em sento quan em assetgen.
Sessió Informar de l'assetjament. Protocol d'actuació.
OBJECTIU:
Que els alumnes s'adonin de la importància de "denunciar" l'assetjament de cara a evitar que aquest es perpetuï. Desenvolupament d'un protocol de "denúncia" quan es produeix una situació d'assetjament (què puc fer quan em assetgen?).
ACTIVITATS:
- .Realitzar l'activitat: no paguis l'ànec ... denuncia-ho.
- Tormenta d'idees (dividir la pissarra en dues):
- de les raons per les quals un suposadament no ha de dir als professors, que està sent assetjat
- de les conseqüències de no denunciar
- Donar unes pautes de quins són els passos correctes per denunciar que un està sent objecte d'assetjament.
Sessió L'observador Què fer quan veus que a algú li estan assetjant?
OBJECTIU:
Que els observadors de les situacions d'assetjament actuïn en comptes de quedar passius davant els esdeveniments.
Que formin part de la solució davant el problema de l'assetjament a les aules, generant un entorn de seguretat a l'escola
ACTIVITATS:
- Explicar els tres tipus d'observadors que hi ha:
- No fa res i ignora la situació.
- El que actua de forma negativa i anima l'assetjador.
- Qui realitza una acció responsable.
- Tormenta d'idees de les raons per les quals un quan veu una situació d'assetjament no actua.
- Al costat de la pluja d'idees anterior, anotar quines són les conseqüències que algú presenciï una situació d'assetjament, i que no faci res.
- Lista d'accions que fomenten l'assetjament i accions que dissuadeixen de l'assetjament.
- Fer un eslògan contra l'assetjament.
Sesión Autodefinició, autoestima i assertivitat.
OBJECTIU:
Reforçar l'autoestima dels alumnes, de cara a millorar la seva autoafirmació davant possibles casos d'assetjament psicològic o físic.
Veure la importància del llenguatge que fem servir amb nosaltres mateixos amb vista a fomentar una alta o baixa autoestima.
La importància de acceptar-nos com som, amb els nostres punts forts i els nostres punts febles..
ACTIVITATS:
- Fer una llista amb les coses que m'agraden de mi (tant físiques com psicològiques).
- Que en petit grup llegeixin la història de Jimmy i que indiquin què li ha passat a Jimmy per sentir-se tan malament. D'aquí s'exposa en grup les conclusions i es veu l'important paper que tenen les autoinstruccions (tant les positives com les negatives). Que posin ells exemples de autoinstruccions.
- Rellenar la fitxa de "escolto la meva veu vencedora".
- Poner un llistat de les coses que fem amb els nostres amics i que ens converteixen en bons amics.