L'àrea psicològica per als nens de 14 a 17 anys, ensenya a identificar el problema de l'assetjament. Tracta l'ús del llenguatge de manera assertiva. Treballa tècniques per
millorar l'habilitat social i treballa el concepte d'auto-imatge, per a superar qualsevol percepció errònia d'un defecte físic o sensació d'inferioritat.
Aquest bloc està dividit en 4 sessions:

Definició i identificació de la conducta d'assetjament.

Informar de l'assetjament. Protocol d'actuació.

L'observador què fer quan veus a algú a qui estan assetjant?

Autodefinició i autoestima
A continuació es mostren les programes per a cada franja d'edat:
NIÑOS DE 14 - 17 ANYS
Sessió
Definició i identificació de la conducta d'assetjament.
OBJECTIU:
Que els alumnes identifiquen què és l'assetjament escolar, i les múltiples formes en què aquest es pot presentar:
- Assetjament físic.
- Assetjament psicològic.
- Extorsió.
- Assetjament visual.
- Exclusió.
- Assetjament sexual.
- Assetjament racial.
Així com que assenyalin com se sent un quan és assetjat.
ACTIVITATS:
- Introducció molt breu sobre el que és l'assetjament i per què em fa sentir malament.
- Dinàmica de rebuig: els estereotips llocs al front.
- Tempesta d'idees sobre el que és assetjament, així com les diferents formes en què es pot donar aquest.
- Tempesta d'idees de com un se sent quan és assetjat, i efectes a llarg termini de l'assetjament.
Sessió
Informar de l'assetjament, protocol d'actuació i quins són els meus.
OBJECTIU:
Que els alumnes s'adonin de la importància de "denunciar" l'assetjament de cara a evitar que aquest es perpetuï.
Desenvolupament d'un protocol de "denúncia" quan es produeix una situació d'assetjament (què puc fer quan em assetgen?).
I analitzin quals són els meus drets i deures.
ACTIVITATS:
- Tormenta d'idees (dividir la pissarra en dues):
- de les raons per les quals un suposadament no ha de dir als professors, que està sent assetjat
- de les conseqüències de no denunciar-ho.
- Realitzar un llistat de quins són els meus drets (dividir-lo en: a la família, al'escola, amb mi mateix).
- Establir en petit grup quines són les pautes més adequades per denunciar que estic sent assetjat. Posterior posada en comú en gran grup.
- Realitzar un llistat de quins són els meus deures.
Sessió
L'observador Què fer quan veus que a algú li estan assetjant?
OBJECTIU:
Que els observadors de les situacions d'assetjament actuïn en comptes de quedar passius davant els esdeveniments.
Que formin part de la solució davant el problema de l'assetjament a les aules, generant un entorn de seguretat a l'escola.
ACTIVITATS:
- Explicar els tres tipus d'observadors que hi ha:
- No fa res i ignora la situació.
- El que actua de forma negativa i anima l'assetjador.
- Qui realitza una acció responsable.
- Identificació d'emocions: mirar-se als ulls en parelles i veure què és el que senten, com és l'emoció de l'altre ...
- Tormenta d'idees de les raons per les quals un quan veu una situació d'assetjament no actua. Recordar els deures dels que parlem el dia anterior
- Esculturas d'expressió emocional.
- Al costat de la pluja d'idees anterior, anotar quines són les conseqüències que algú presenciï una situació d'assetjament, i que no faci res.
- Lista d'accions que fomenten l'assetjament i accions que dissuadeixen de l'assetjament.
- Fer un codi de l'observador participant.
Sessió
Autodefinició, autoestima i assertivitat.
OBJECTIU:
Reforçar l'autoestima dels alumnes, de cara a millorar la seva autoafirmació davant possibles casos d'assetjament psicològic o físic.
Veure la importància del llenguatge que fem servir amb nosaltres mateixos amb vista a fomentar una alta o baixa autoestima.
La importància de acceptar-nos com som, amb els nostres punts forts i els nostres punts febles.
ACTIVITATS:
- En petit grup fer un llistat amb les coses que m'agraden de mi (tant físiques com psicològiques).
- Decir coses positives dels companys (en roda).
- Explicar la diferència entre assertivitat, passivitat i agressivitat.